شرکت انویدیا فرآیند ارسال نمونه‌های مهندسی بُرد PG137 را به مراکز توسعه خود در سراسر دنیا آغاز کرده است. به تازگی یک بارنامه مربوط به ارسال این PCB به کشور هند دیده شده و گویا شرکت انویدیا برای هر مرکز توسعه خود، چند دستگاه از این بُرد را ارسال می‌کند. این PCB قرار است در کارت گرافیک 48 گیگابایتی TITAN ADA استفاده بشود.

PCB کارت گرافیک TITAN RTX ADA

مدتی می‌شود که در خصوص بُرد PG137 می‌شنویم و گویا این PCB برای کارت گرافیک پرچمدار TITAN RTX Ada Lovelace استفاده می‌شود. مدتی پیش Kopite7kimi برای اولین بار از وجود این بُرد و استفاده از آن برای کارت گرافیک 48 گیگابایتی TITAN RTX ADA خبر داد. حال این رسید بارنامه که در مورد آن صحبت می‌کنیم، صحت این اطلاعات را تأیید کرده‌اند و کارت گرافیک 48 گیگابایتی TITAN RTX در دست توسعه است.

بیشتر بخوانید: ماره تماس دیجی کالا

نکته جالب این است که نوع حافظه‌های این بُرد در داخل بارنامه GDDR6 قید شده است و نه GDDR6X. با این حساب انویدیا برای این کارت گرافیک قصد ندارد از حافظه‌های جدید GDDR6X استفاده کند و به حافظه‌های GDDR6 اکتفا می‌کند که فرکانس بالاتری دارند. علاوه بر آن، دو کد مدل کارت گرافیک متفاوت روی این بارنامه دیده شده‌اند: SKU 0 و SKU 330. این مسئله تا حدی توضیح می‌دهد که چرا اطلاعات منتشر شده در خصوص کارت گرافیک TITAN ADA از منابع مختلف، کمی اختلاف دارد.

چند روز پیش، تصاویری از کارت گرافیک TITAN RTX Ada منتشر شدند. این کارت گرافیک چهار اسلات اشغال می‌کند و اولین کارت گرافیک انویدیا است که PCB عمودی دارد و چینش درگاه‌های خروجی تصویر آن هم به صورت عمودی است. با این نوع قرارگیری، PCB کارت به جای اینکه به مادربرد عمود باشد با آن موازی است. این نوآوری انویدیا می‌تواند شکل و شمایل کارت گرافیک‌های نسل‌های آینده را به طور کلی تغییر دهد.

بیشتر بخوانید: شیائومی 13 لایت با اسنپدراگون 7 نسل 1 وارد بازار می شود

تنها تفاوت بین کارت گرافیکی که تصویر آن منتشر شده و کارت گرافیک ثبت شده در بارنامه، کد روی آن‌هاست که در تصاویر TS1 و در بارنامه EB2 است. این کدها مخفف Test Sample (نمونه تست) و Engineering Board (بُرد نمونه مهندسی) هستند. چیزی که مشخص است، این است که طراحی این کارت در فازهای نهایی بوده و حتی رنگ‌بندی آن، درست مثل رنگ‌بندی آخرین نسل کارت گرافیک TITAN یعنی TITAN RTX Turing است.